Εγώ είμαι εσύ και εσύ είσαι εγώ! παιχνίδια
ρόλων
Ρόλοι μέσα στους ρόλους
Ρόλοι ζηλευτοί,
ρόλοι πρωταγωνιστικοί,
ρόλοι θεραπευτκοί,
ρόλοι εκμαίευσης εαυτού,
ρόλοι για μικρούς και μεγάλους
Η θεραπεία ρόλων είναι μια
τεχνική που επιτρέπει σε άτομα με φοβίες να εφαρμόσουν τις νέες συμπεριφορές. Σε μια
συνεδρία ρόλων, ο θεραπευτής
παίρνει την ταυτότητα κάποιου που το άτομο φοβάται να
αντιμετωπίσει, όπως ένα γονέα ή του εργοδότη. Το πρόσωπο αλληλεπιδρά στη συνέχεια με τον θεραπευτή, χρησιμοποιώντας
τις συμπεριφορές που έχει μάθει κατά τη διάρκεια της θεραπείας. Μετά το role-playing
συνεδρία είναι πλήρης, λαμβάνει χώρα μια απολογιστική
στην οποία ο πελάτης και ο θεραπευτής συζητούν τι συνέβη και τους τρόπους
για τη βελτίωση της αλληλεπίδρασης.
Μπορείτε να
μάθετε τόσο πολύ
από αυτό το εργαλείο που αισθάνεται σαν ένα παιχνίδι: Πώς αισθάνεστε βαθιά μέσα, πώς βλέπετε
τους άλλους και το
πώς αισθάνονται, πώς να
εστιάσει τις σκέψεις σας και συνδέστε τους
πιο πλήρως με τα
λόγια σας, πώς να πλοηγηθείτε με μεγαλύτερη επιτυχία στις αλληλεπιδράσεις, και ούτω καθεξής.
Με απλά λόγια: Το παίξιμο ρόλων είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αποκτήσει ένα παιδί εικόνα για τον εαυτό του και τους άλλους. Μπορεί να το βοηθήσει να γίνει πιο ευαίσθητο προς τις θέσεις των άλλων και να καταλάβει πώς νιώθουν οι άλλοι, καθώς και τη βελτίωση της εμπιστοσύνης σας.
Δεν υπάρχει τίποτα σαν αυτό για την αφαίρεση παρωπίδες!
Με απλά λόγια: Το παίξιμο ρόλων είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αποκτήσει ένα παιδί εικόνα για τον εαυτό του και τους άλλους. Μπορεί να το βοηθήσει να γίνει πιο ευαίσθητο προς τις θέσεις των άλλων και να καταλάβει πώς νιώθουν οι άλλοι, καθώς και τη βελτίωση της εμπιστοσύνης σας.
Δεν υπάρχει τίποτα σαν αυτό για την αφαίρεση παρωπίδες!
Ας αφαιρέσουμε λοιπόν τις παρωπίδες
μέσα στην τάξη!
Το εφευρετικότατο κατά τα
άλλα μυαλό των παιδιών έχει συχνά μπερδεμένα τα χαρακτηριστικά και τις φιγούρες των προσωπικοτήτων που συναντά
και αποκωδικοποιεί, και προσπαθεί να υιοθετήσει ολοκληρώνοντας τη δική τους μοναδική
προσωπικότητα. Μπαίνοντας σε άλλους ρόλους, αναγκάζεται να παρατηρήσει
προσεκτικά και να αναπαράγει τη συμπεριφορά μιας φιγούρας και σε αυτήν τη
διαδικασία καταφέρνει να επιλέξει ποια χαρακτηριστικά του αρέσουν, ποια θα
υιοθετήσει και κυρίως ποια συναισθήματα
προκαλούν στον εαυτό του και στους άλλους.
Μέσα
από τα παιχνίδια ρόλων οι μαθητές:
ενισχύουν την αφαιρετική σκέψη
ανακαλύπτουν ηγετικές ικανότητες
αποκτουν αυτοπεποίθηση και καλύτερη
αίσθηση του εαυτού τους
αποκτουν γλωσσικές δεξιότητες
αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες
μάθουν βασικές δεξιότητες της ζωής των
ενηλίκων
εκπαιδευτούν στο να επιλύνουν προβλήματα
βελτιώνουν τις μεταξύ τους σχέσεις
αποκτούν ‘’συναισθηματική νοημοσύνη’’
κατανοούν κομμάτια της ύλης(όταν οι ρόλοι
είναι από σχολικά κείμενα)
Τρόποι παιχνιδιού:
· Μπερδεύω γνωστά σενάρια(από παραμύθια ή από κείμενα του
μαθήματος)
· Κατασκευάζω δικά μου σενάρια
· Αλλάζουμε ρόλους(παίζουμε 2 φορές το ίδιο σενάριο
αλλάζοντας ρόλους για να μπει κάθε παιδί και στις δύο θέσεις)
· ‘’Σκηνοθετώ’’ καθημερινές προβληματικές καταστάσεις και τις
επιλύω(πχ ένας καβγάς στην αυλήτου σχολείου και δίνω πιθανές λύσεις στη διαμάχη)
1. Ο δικαστής
Αφήνουμε μια
ομάδα παιδιών να σκηνοθετήσουν μια δικαστική αίθουσα και να αναπαράγουν το ‘’έγκλημα
και την τιμωρία’’. Παρεμβαίνουμε μόνο με ερωτήσεις που θα καθοδηγήσουν τους μαθητές
ή θα τους βοηθήσουν να μην απομακρυνθούν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Αφού
αναπαραχθεί η μικρή τους παράσταση, αναλύουμε με συζήτηση τα επιμέρους
χαρακτηριστικά των ηρώων, τα συναισθήματά τους και τους ωθούμε να διεξάγουν τα
συμπεράσματά τους.
Εναλλακτικά,
μπορούμε στην αρχή τουλάχιστον να τους δώσουμε καρτέλες με έτοιμα μικρά σενάρια
για να τα επεξεργαστούν όπως τα ακόλουθα:
α. το ωμέγα τσακώθηκε με το όμικρον στις γραμμές του
τετραδίου
ωμέγα: είμαι το γράμμα το πιο σημαντικό! Γι αυτό βρίσκομαι στο
τέλος της αλφαβήτας των ρημάτων και των επιρρημάτων! Ενώ εσύ….
όμικρον: είσαι ανούσιο γράμμα, άχρηστο! σύντομα θα καταργηθείς!
Δυσκολεύεις τα
παιδιά! Φύγε να χαθείς!
ωμέγα: να χαθώ εγώ! Που τα νήματα της γραμματικής κινώ;;;να
χαθείς εσύ! Που είσαι και σχήμα της γεωμετρίας! Διπλοθεσίτη!
όμικρον: να χαθείς! Να γίνει ο κόσμος πιο απλός! Με ένα ό! Το όμικρον
το στρογγυλό!
ωμέγα:
είσαι τόσο βαρετός και ανιαρός! Χωρίς εμένα ο
κόσμος θα ήταν …απλά στρογγυλός! Χωρίς την κίνηση που τα ρήματα σημαίνουν,
χωρίς την κομψότητα και τις καμπύλες μου…
όμικρον: μην ξεχνάς ότι από μένα δημιουργήθηκες! ….
(συνεχίστε την ιστορία και δώστε ένα ευχάριστο τέλος, τονίζοντας τη
σημασία και των δύο γραμμάτων!)
β. δυο φίλοι
μαλώνουν
Μάριος: είσαι βλάκας!
Σωτήρης: εσύ είσαι βλάκας!
Μάριος: εγώ δε ρίχνω τη μπάλα έξω από τα κάγκελα του
σχολείου!
Σωτήρης: σωστά…εσύ μόνο στα νερά την πετάς, στις
τουαλέτες και που και που σε κανένα τζάμι!
Μάριος: είσαι βλάκας!
Σωτήρης: και συ βλάκας είσαι! Με περικεφαλαία!
Μάριος: πήγαινε φέρε τη μπάλα τώρα!
Σωτήρης: μπα! Εσύ να πας! Εγώ την έφερα πριν,
που την πέταξες μέσα στις βρύσες!.....
(συνεχίζω το διάλογο και δίνω μια ειρηνική λύση.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου