Παρασκευή, 1 Μαρτίου 2013

Εργαζόμενοι μαθητές με ‘’εργαζόμενη’’ Μνήμη


Εργαζόμενοι μαθητές με ‘’εργαζόμενη’’ Μνήμη

Ένα από τα σημαντικότερα ‘’εργαλεία’’ που φέρνει ο μαθητής στην τάξη είναι η μνήμη του. Αυτή τον οδηγεί κάθε πρωί ως την πόρτα του σχολείου, μ’ αυτήν


εργάζεται όλη μέρα μέσα και έξω από την τάξη, αυτήν εξασκεί με τη βοήθειά μας, και τέλος, με αυτήν πορεύεται σε όλη τη ζωή του, βελτιώνεται, μαθαίνει, εξελίσσεται. Χωρίς καλές μνημονικές ικανότητες δεν δύναται αποτελεσματική μάθηση. Αυτό που οφείλουμε να κάνουμε λοιπόν αν θέλουμε αποτελεσματικότητα στη διδακτική μας πράξη είναι να οδηγήσουμε τη μακρόχρονη μνήμη κάθε μαθητή στο ζενίθ των ικανοτήτων της. Πώς θα το κάνουμε αυτό; Με το παιχνίδι φυσικά! Αυτό που λατρεύουν τα παιδιά!

Η μνήμη αποτελείται από 3 στάδια:

Κωδικοποίηση της πληροφορίας( κατανόηση)

Αποθήκευση της πληροφορίας

Ανάκληση της πληροφορίας

Αν η κωδικοποίηση της πληροφορίας ολοκληρωθεί σωστά, αν δηλαδή γίνει πλήρης και ουσιαστική κατανόησή της, τότε μπορεί να αποθηκευτεί σωστά μεταφερόμενη από τη βραχύχρονη μνήμη στη μακρόχρονη και συνεπώς η ανάκλησή της θα γίνεται αβίαστα.

Δεδομένου ότι στη βραχύχρονη μνήμη παραμένουν 7+2 πληροφορίες (δλδ από 5 εως και 9) για περίπου 18 δευτερόλεπτα, πρέπει να εξασκηθεί το παιδί να τις κωδικοποιεί γρήγορα για να τις αποθηκεύσει σωστά στη μακρόχρονη μνήμη του.

Η εργαζόμενη μνήμη, είναι η δυνατότητα κατανόησης των πληροφοριών ως ένα επεισόδιο (επεισοδιακή μνήμη) το οποίο θα έχει συγκεκριμένες χωροχρονικές διαστάσεις αλλά πάνω  σε αυτό θα μπορεί ο μαθητής να εργαστεί ξανά συμπληρώνοντας νέες πληροφορίες κατά καιρούς.

Τα παιχνίδια μνήμης πρέπει

1. να έχουν ξεκάθαρες πληροφορίες,

2. να δίνουν συνδετικές λέξεις που να ενεργοποιούν παρόμοιες ‘’επεισοδιακές’’ μνήμες

3. να ενεργοποιούν τις αισθήσεις όραση, ακοή, αφή, (όσφρηση και γεύση όπου είναι δυνατό), για να γίνονται περισσότερες συνδέσεις με την πληροφορία

4. να είναι βιωματικό για να εμπλακεί το συναίσθημα που βοηθάει απείρως περισσότερο την ανάσυρση της πληροφορίας.

Παιχνίδι: φασούλι το φασούλι γεμίζει το σακούλι

Δίνουμε στα παιδιά ένα σακί (ή κάποια σακούλα αδιάφανη) και ανάλογα με τις νέες γνώσεις της ημέρας γράφουμε στον πίνακα όλα όσα θέλουμε να θυμηθούν.

Ένας ένας οι μαθητές, περνάνε μπροστά από το σακί τους και λένε: φασούλι το φασούλι γεμίζω το σακούλι…και συνεχίζουν την πρότασή τους με μία πληροφορία (πχ:η ακτίνα του κυκλου είναι η μισή διάμετρός του)κ.ο.κ…. ο επόμενος μαθητής, πρέπει να μπορεί να επαναλάβει με δικά του λόγια την προηγούμενη πληροφορία και να συνεχίσει με μία δική του….

Επειδή οι πρώτοι μαθητές δεν έχουν τίποτα να θυμηθούν, ενώ οι τελευταίοι πάρα πολλά, χωρίζουμε τα παιδιά σε μικρές ομάδες (όχι μεγαλύτερες των 9 ατόμων) και ο κύκλος επαναλαμβάνεται για να επαναλάβουν όλοι.

Μπορούμε να ετοιμάζουμε τέτοια παιχνίδια για το τέλος της διδακτικής ώρας, με συγκεκριμένες λέξεις ή φράσεις του μαθήματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου